XXL, joka tunnetaan myös nimellä XXL Sport & Villmark, perustettiin vuonna 2000. Yrityksen tuotevalikoima on alusta alkaen koostunut liikunnallisille asiakkaille suunnatuista urheilutarvikkeista sekä liikunta- ja ulkoiluvälineistä. Vuonna 2015 XXL päätti lähteä mukaan verkkokauppaan ja otti käyttöön yhteistyössä Consignorin kanssa tilausten myymälänoudot. Toimitustapa muodostui erittäin suosituksi, sillä noutaessaan tilauksensa myymälästä asiakkaat säästävät kotiinkuljetuksen toimitusmaksun. Myös XXL hyötyi tilanteesta, sillä myymälään tilaustaan noutamaan tulleet asiakkaat saivat aikaan lisämyyntiä.

Kun suosio kasvaa liian suureksi
Myymälänoudon haittapuolena oli, että asiakkaat joutuivat jonottamaan pakettejaan. Tämä aiheuttaa paineita myös henkilökunnalle erityisesti isojen kampanjoiden aikana. Helpottaakseen asiakkaiden ja henkilökunnan hankalaksi kokemaa tilannetta XXL otti käyttöön uudenlaisen pakettiautomaattitornin. Sen on valmistanut virolainen Cleveron, joka toimittaa automaatioratkaisuja vähittäiskaupalle. Cleveronin ansiosta XXL on ensimmäinen yritys Pohjoismaissa, joka toimittaa verkkokauppatilauksia robotin avulla.

Torni on asennettu keskelle Oslon läheisyydessä sijaitsevaa Alna Senter -ostoskeskuksen XXL-myymälää. Se on kaikkiaan 5 metriä korkea ja 2,5 metriä leveä. Tornin kuljettimessa on tilaa 300–400 paketille, ja noin 80–90 % paketeista mahtuu itse torniin.

Tornin toimintaperiaate:
Pakettiautomaattitornin toimintaperiaate on itse asiassa melko yksinkertainen, ja siinä hyödynnetään Consignor-ohjelmistossa jo ennestään käytössä olleita ominaisuuksia ja teknologiaa, mikä takaa toimitusten sujuvuuden. Näin torni toimii:

Paketti asetetaan tornin kuljettimeen, ja järjestelmä etsii tornin sisältä sopivan paikan, johon paketti voidaan siirtää odottamaan noutoa.

Siirron aikana paketti skannataan, ja paketin tila päivitetään automaattisesti Consignoriin.

Kun tila päivittyy Consignoriin, asiakkaalle lähetetään tekstiviesti ja/tai sähköposti, jossa ilmoitetaan paketin olevan valmiina noudettavaksi. Asiakkaalle lähetettävässä viestissä on kaksi koodia, jotka on annettava pakettia noudettaessa.

Plussat ja miinukset
Asiakkaat ovat ottaneet tornin innolla vastaan, ja palaute on ollut positiivista. Uusi noutotapa säästää sekä aikaa että mahdollistaa paketin noutamisen omatoimisesti ilman myyjän apua. Myös henkilökunta on ollut tyytyväinen pakettiautomaattitornin tuomaan muutokseen. Myymälähenkilökunnalle jää nyt enemmän aikaa asiakkaiden henkilökohtaiseen palvelemiseen ja neuvomiseen, kun ylimääräisen manuaalisen työn määrä on vähentynyt.

Kim Andre Nilsen – Logistics Manager, XXL

Tornissa on kuitenkin joitakin rajoitteita. Jos paketti on kooltaan suurempi kuin 45 x 30 x 26 cm, se on noudettava edelleen tiskiltä. Asiakkaiden, jotka haluavat noutaa tilauksensa tornista, on huomioitava tämä tilausta tehdessään.

Lisäksi on vielä epäselvää, onko lisämyynti vähentynyt, kun asiakkaat voivat noutaa pakettinsa nopeasti tornista ja viipyvät myymälässä vain muutaman minuutin. Kim Andre Nilsen kertoo, että asiasta tehdään tutkimus vuoden 2019 loppuun mennessä. Tällä hetkellä oletuksena on, että uuden noutotavan myötä asiakkaat kokevat olonsa myymälässä rennommaksi ja ovat näin avoimempia lisämyynnille.

Kim Andren mukaan vuoden 2019 kolmena ensimmäisenä kuukautena 40 prosentissa verkkokauppatilauksista toimitustavaksi valittiin myymälänouto. Hän lisää: ”Vaikka itsepalveluna tapahtuvassa noudossa on myös huonoja puolia, se tarjoaa myös kasvumahdollisuuksia.”

Helpompia noutoja myös jatkossa
Pakettiautomaattitorni on parhaillaan testikäytössä, ja sen laajempi käyttöönotto on jo herättänyt kiinnostusta. XXL testaa myös pakettiautomaattilokeroita 40 kilometriä Oslosta pohjoiseen sijaitsevassa Jessheimin myymälässä ja Oslon keskustassa sijaitsevassa Majorstuen myymälässä.

XXL on edelläkävijä myös uusien logistiikkaratkaisujen käyttöönotossa. Käyttämällä RFID-teknologiaa koko logistiikkaketjussa XXL on onnistunut lisäämään toimitusten laatua ja parantamaan näin asiakastyytyväisyyttä. Lue täältä, miten XXL hyötyy RFID-teknologian käytöstä logistiikassa.

 


Text by Consignor, news@consignor.com

We will keep you updated on delivery. Follow Consignor on linkedin logo