Mover

Consignor varmistaa ennen kaikkea sen, että toimituksia on helppo hallita. Toinen tärkeä tekijä meille oli kuljetusliikkeiden vaihtamisen ja uusien liikkeiden käyttöönoton vaivattomuus. Consignorin valtavassa kuljetusliiketietokannassa se on yhtä helppoa kuin napin painaminen

Cedric Poupon
Logistiikka-IT-projektipäällikkö, Somfy

 

Somfy: Tehokasta toimitustenhallintaa eri puolilla Eurooppaa

Alansa johtaviin yrityksiin lukeutuva ranskalainen Somfy toimii maailmanlaajuisesti ja tekee tuhansia lähetyksiä vuodessa. Consignor on auttanut Somfya hallinnoimaan toimituksiaan tehokkaasti ja vähentämään hallinnollisiin tehtäviin kuluvaa aikaa yrityksen sisällä. Yritys voi helposti valita eri kuljetusliikkeiden joukosta sen, joka tarjoaa parhaat palvelut parhaaseen hintaan.

Ranskassa perustettu Somfy lukeutuu maailman johtaviin avaus- ja sulkulaitteiden moottoreiden valmistajiin. Moottoreita käytetään esimerkiksi kotien ja yritysten kaihtimissa ja markiiseissa. Yrityksellä on tytäryhtiöitä ja toimistoja viidellä mantereella, joten sillä on myös monimutkainen logistiikkaketju, johon kuuluu neljä suurta logistiikkakeskusta ja pienempiä paikallisia varastoja. Logistiikkakeskuksissa käsitellään Consignorin avulla yhteensä 400 000 lähetystä vuodessa.

Somfyn logistiikka-IT-projektipäällikkö Cédric Poupon kertoo: ”Aloimme käyttää Consignoria jo vuonna 2011, kun Ruotsissa sijaitseva varastomme ryhtyi hallinnoimaan toimituksiaan ohjelmiston avulla.” Myöhemmin myös yrityksen Alankomaissa sijaitsevat varastot alkoivat käyttää Consignoria.

Cédric jatkaa: ”Ennen Consignoria lähetimme EDI-tiedot suoraan kuljetusliikkeille käyttämämme ERP-järjestelmän, Baanin, kautta. Teimme integroinnin itse ja se onnistui hyvin, mutta järjestelmää oli hankala ylläpitää, sillä aina kun jokin kuljetusliike teki pienenkin muutoksen, esimerkiksi lisäsi uusia tuotteita, meidän täytyi muokata järjestelmäämme. Myös kuljetusliikkeiden vaihtaminen tai lisääminen oli hyvin työlästä. Siksi aloimme etsiä joustavampaa tapaa hallinnoida lähetyksiä.”

Euroopan aluevaltaus
Myöhemmin Consignor on otettu käyttöön Somfyn varastoilla ja logistiikkakeskuksissa Puolassa, Italiassa ja Saksassa. ”Avasimme Puolaan tehtaamme yhteyteen varaston, josta toimitetaan tuotteita Itä-Euroopan markkinoille. Molemmat käyttämämme kuljetusliikkeet olivat jo Consignorin kuljetusliiketietokannassa, joten käyttöönotto oli helppoa”, Cédric Poupon kertoo. Kun tilaustiedot lisätään Somfyn ERP-järjestelmään, ne validoidaan, siirretään Consignoriin, ja osoitetarrat tulostetaan automaattisesti. ”Consignorin avulla olemme voineet varmistaa, että uudet varastomme voivat hallinnoida toimituksia helposti ja nopeasti samalla, kun sisäiset prosessimme pysyvät tehokkaina.”

Somfyn Italian-varasto on osa suhteellisen pientä liiketoimintayksikköä, jolla on siksi myös pienet tarpeet. Varastoa hoidettiin lähes täysin manuaalisesti aina kevääseen 2016, jolloin Consignor otettiin käyttöön myös siellä. Somfyn yhteyspäällikkönä toimiva Consignorin Country Manager Carl-Henrik Hällöf lisää: ”Integroimme uusia kuljetusliikkeitä Alankomaissa ja Italiassa Somfyn tarpeiden mukaisesti, laajensimme toimintaamme yli rajojen yhdessä Somfyn kanssa, ja kasvatimme samalla maailmanlaajuista kuljetusliiketietokantaamme.”

Saksassa prosessia ei ollut niin helppo toteuttaa, sillä toimipiste on osittain autonominen ja sillä on hyvin tiukat vaatimukset osoitetarrojen tulostamisajoille. Cédric jatkaa: ”Olemme säästäneet monta työtuntia Italian-toimipisteessämme sen siirryttyä manuaalisista toiminnoista täysin automatisoituihin. Tilanne ei ollut aivan sama Saksan-varastolla, mutta nyt sielläkin voidaan vaihtaa kuljetusliikkeitä entistä helpommin ja nopeammin.”

Somfy on hiljattain aloittanut toimitukset myös B2C-asiakkaille, ja heillä on erilaiset toimitusvaatimukset kuin B2B-asiakkailla, eli toimitusten täytyy olla mahdollisimman nopeita ja niitä tehdään myös lauantaisin. Cédric kertoo: ”Consignorin avulla voimme muodostaa vaivattomasti yhteyden niihin kuljetusliikkeisiin, jotka tarjoavat asiakkaidemme vaatimia toimituspalveluita. Lisäksi voimme helposti lähettää asiakkaille heidän pakettejaan koskevia ilmoituksia.”

Nopea ja intuitiivinen hallinnointi
Kuljetusliikkeiden helppo hallinnointi oli erittäin tärkeä tekijäSomfylle sen valitessa toimitustenhallintajärjestelmää. ”Consignor varmistaa ennen kaikkea sen, että toimituksia on helppo hallita. Toinen tärkeä tekijä meille oli kuljetusliikkeiden vaihtamisen ja uusien liikkeiden käyttöönoton vaivattomuus. Consignorin valtavassa kuljetusliiketietokannassa se on yhtä helppoa kuin napin painaminen”, Cédric kuvailee ja jatkaa: ”Consignorin käyttäminen on erittäin helppoa. Voin jopa itse ottaa uusia toimintoja käyttöön, ja tämä on todellakin merkittävä etu.”

Yrityksenä Somfy painottaa erityisesti innovointia, mikä tarkoittaa tuotekehityksen lisäksi myös toimintojen kehittämistä, logistiikka mukaan lukien. Projektipäällikkö kertoo tulevaisuudennäkymistä seuraavaa: ”Consignorin avulla olemme saaneet hyödyllistä kokemusta toimitustenhallintajärjestelmien käyttöönotosta. Toimitustenhallintajärjestelmän käyttöönotto kotimarkkinoillamme eli Ranskan-varastolla ei ole juuri nyt suunnitteilla, sillä oma kuljetusliikkeiden integrointijärjestelmämme täyttää tarpeemme, mutta otamme Consignorin takuulla huomioon uusia varastoja avatessamme.”


Teksti: Consignor, news@consignor.com

Pidämme sinut ajan tasalla kuljetusasioissa. Seuraa Consignoria linkedin logo

 

Somfy

  • Yksi maailman johtavista kaihtimien, markiisien ja muiden avaus- ja sulkulaitteiden moottoreiden valmistajista.
  • Yrityksen juuret ulottuvat 1800-luvulle, mutta nykymuodossaan se perustettiin vuonna 1969.
  • Yrityksen pääkonttori sijaitsee Clusesissa, Itä-Ranskassa.
  • Yrityksellä on toimintaa noin 60 maassa viidellä eri mantereella.
  • Yli 7 000 työntekijää.
  • Neljä suurta logistiikkakeskusta Euroopassa: Ranskassa, Alankomaissa, Saksassa ja Puolassa.
  • Yritys keskittyy voimakkaasti innovointiin.

Fakta

Consignor