Mover

Ilman Consignoria meidän olisi ollut huomattavasti vaikeampi ja kalliimpi jatkaa kasvua ja laajentaa toimintaamme uusille markkinoille

Rasmus Krath
Kaupallinen johtaja, Unoliving

 

 

 

Unoliving: Consignorin avulla voimme laajentaa toimintaamme uusille markkinoille

Viisi vuotta sitten perustettu tanskalainen huonekalujen ja kodintarvikkeiden verkkokauppa Unoliving.com on kasvanut nopeasti. Kasvuvauhtinsa pitämiseksi yrityksen on kuitenkin ollut pakko pienentää rahtikuluja ja automatisoida toimitusten käsittely. Tähän on päästy yhteistyössä Consignorin kanssa.

Tanskassa ja Norjassa toimiva Unoliving-verkkokauppa on erikoistunut erihintaisten ja -laatuisten huonekalujen myyntiin suoraan valmistajilta kuluttajille. Konsepti on otettu markkinoilla hyvin vastaan, joten pienyritys on kasvanut, ja nykyisin sen tuotevalikoimassa on yli 10 000 tuotetta, joita asiakkaat voivat ostaa noin 60 tavarantoimittajalta.

Kun yritys alkoi kasvaa nopeasti, sen täytyi yhtäkkiä pystyä käsittelemään valtava määrä toimituksia. Yrityksen kaupallinen johtaja Rasmus Krath kertoo: ”Aiemmin lähetimme pitkiä tilausluetteloita tavarantoimittajillemme, jotka pakkasivat kaikki tilatut huonekalut kuormalavalle ja lähettivät lavan Tanskaan. Tanskassa varastotyöntekijämme pakkasivat lavat uudelleen kullekin eri asiakkaalle. Lavoihin kiinnitettiin osoitetarrat ja ne lähetettiin asiakkaille.”

Tällöin sattui usein virheitä – erityisesti moniosaisten lähetysten, kuten hyllyjen, tapauksessa. Myös kuljetusvaurioiden määrä kasvoi monimutkaisen käsittelyprosessin vuoksi. Krath lisää: ”Rahtiongelmien selvittelyyn tarvittiin resursseja, jotka olisimme voineet käyttää yritystoiminnan kehittämiseen.”

Unolivingin haasteena oli myös se, että jotkin yrityksen toimittajista ovat pieniä perheyrityksiä, joilla ei ole tilausten ja toimitusten käsittelyyn tarvittavia digitaalisia järjestelmiä.

Consignor automatisoi toimitustenhallinnan
Siksi Unoliving halusi ottaa käyttöön Delivery Management -järjestelmän ja päätti aloittaa yhteistyön Consignorin kanssa. Nyt Consignor käsittelee kaikki yrityksen toimitukset räätälöidyn järjestelmän avulla.

Unoliving käyttää Consignor On-Premises -palvelua, joka on integroitu täysin yrityksen omaan tilausjärjestelmään. Kun järjestelmään saapuu tilaus, kaikki tarvittavat rahtitiedot lähetetään automaattisesti tavarantoimittajalle, joka käyttää omaa Consignor-alustaansa verkkopohjaisen Ticket-ratkaisun muodossa. Sieltä toimittaja voi valita automaattisesti tulostettavat lähetystarrat tai tilaustietojen vastaanoton PDF- tai sähköpostimuodossa, jotta tiedot voitaisiin tarvittaessa tulostaa. Järjestelmä toimii plug-and-play-periaatteella ja soveltuu hyvin sekä pienille että suurille tavarantoimittajille. Myös uusien toimittajien lisääminen järjestelmään on helppoa.

Rasmus kertoo, että tämän ratkaisun avulla Unoliving on voinut parantaa tuotevalikoimaansa ja tehdä siitä entistä yksilöllisemmän. Nyt yritys voi myydä hyvinkin pienten toimittajien ja käsityöläisten tuotteita – myös sellaisia, joita ei ole aiemmin ollut saatavilla Tanskan markkinoilla.

Tulevaan kasvuun sijoittaminen
Consignor on ollut meille sijoitus, ja sekä me että Consignor olemme käyttäneet paljon aikaa ja vaivaa oikeanlaisen ratkaisun löytämiseen. Nyt meillä kuitenkin on 100-prosenttisesti tarpeisiimme räätälöity ratkaisu, joka on integroitu kaikkiin järjestelmiimme. Nyt yrityksemme voi kasvaa, ja toimitustenhallinnan kustannukset pysyvät siedettävällä tasolla”, Krath kertoo ja jatkaa: ”Ilman Consignoria meidän olisi ollut huomattavasti vaikeampi ja kalliimpi jatkaa kasvua ja laajentaa toimintaamme uusille markkinoille.”

Tähän mennessä Unoliving on lisännyt Consignoriin 13 yhteensä 60 toimittajastaan, ja tarkoituksena on lisätä vielä 30 lisää. Muut käyttävät toimitustenhallintaan omia järjestelmiään.

”Järjestelmä on erittäin luotettava. Se pienentää inhimillisten virheiden riskiä toimitusprosessin aikana. Jos osoitetarra häviää, toimittaja löytää lähetyksen Consignor-ratkaisustaan ja voi tulostaa uuden tarran itse”, Krath toteaa.

Vähemmän virheitä ja nopeammat toimitukset Consignorin avulla

Krath kertoo myös, että Consignorin avulla Unoliving on voinut parantaa asiakaspalveluaan ja pienentää kustannuksia. ”Virheiden määrä on arvioni mukaan pudonnut kymmenesosaan entisestä, ja nyt toimitusajat ovat huomattavasti lyhyempiä. Olemme kaiken kaikkiaan säästäneet 10–15 % toimitustenhallinnan kustannuksissa”, Krath sanoo.

Yrityksellä on suuret tulevaisuudensuunnitelmat, ja yrityksen kaupallinen johtaja päättääkin keskustelun toteamalla: ”Seuraava vaihe Unoliving.comille on laajentaa toimintaa uusille markkinoille. Consignorin ja sen valtavan kuljetusliiketietokannan ansiosta toimitustenhallinta on jo hoidossa.”


Teksti Consignor, news@consignor.com

Pidämme sinut ajan tasalla kuljetusasioissa. Seuraa Consignoria linkedin logo google plus logo

 

 

Unoliving:

  • Perustettu vuonna 2012 Tanskan Aarhusissa.
  • Unoliving.comilla on 11 työntekijää.
  • Yritys myy huonekaluja ja kodintarvikkeita kuluttajille Tanskassa ja Norjassa.
  • Yli 10 000 tuotenumeroa kaikissa hinta- ja laatuluokissa.
  • Tavarantoimittajiin lukeutuu sekä suurten, tunnettujen tuotemerkkien valmistajia että pieniä perheyrityksiä.
  • Yritys lähettää tuotteet suoraan valmistajilta asiakkaille ja tarjoaa ilmaisia toimituksia.
  • Yrityksen ydinarvoja ovat asiakaspalvelu, turvallisuus ja luotettavuus.

Faktoja:

 

 

Consignor