Mover

”Virheellisten toimitusten korjaaminen on kallista jopa silloin, kun tilaukset lähetetään omiin liikkeisiimme. Lisäksi on harmillista sekä asiakkaiden että meidän itsemme kannalta, jos lupaamamme toimitusaika ei toteudu. RFID:n avulla voimme välttää tällaiset ongelmat.”

 

Kim Andre Nilsen
XXL:n logistiikkapäällikkö

XXL: RFID-teknologia estää virhetoimitukset ja parantaa asiakastyytyväisyyttä

Suuri pohjoismainen urheilukauppa XXL käyttää RFID-osoitetarroja lähettäessään paketteja liikkeisiinsä Norjassa. XXL:n logistiikkapäällikkö Kim Andre Nilsen kertoo tässä, miten RFID-teknologialla varmistetaan pakettien lähettäminen oikeaan myymälään, kuinka teknologian avulla päästään eroon manuaalisista skannausvaiheista, miten se parantaa asiakaspalvelua, nopeuttaa toimituksia ja niin edelleen.

XXL on keväästä 2018 alkaen käyttänyt RFID-osoitetarroja pienissä paketeissa, joita se lähettää Oslossa sijaitsevasta varastostaan norjalaisille asiakkailleen Postenin/Bringin”pakke i postkassen” -paketteina (suomeksi: paketti postilaatikkoon). XXL:n logistiikkapäällikkö Kim Andre Nilsen halusi kuitenkin myös varmistaa kaikkien sellaisten online-tilausten toimituslaadun, joille XXL:n asiakkaat valitsevat noudon myymälästä. Tarkoituksena oli automatisoida tällaisten tilausten valmistelu ja lähettäminen varastolta XXL:n myymälöihin Norjassa. Automatisoinnin tarkoituksena ei ollut pelkästään varmistaa, että tilaukset toimitetaan oikeaan myymälään, vaan myös hankkiutua eroon aikaa vievistä ja virheiden mahdollisuutta lisäävistä manuaalisista skannausvaiheista.

”Virheellisten toimitusten korjaaminen on kallista jopa silloin, kun tilaukset lähetetään omiin liikkeisiimme. Lisäksi on harmillista sekä asiakkaiden että meidän itsemme kannalta, jos lupaamamme toimitusaika ei toteudu. RFID:n avulla voimme välttää tällaiset ongelmat”, XXL:n logistiikkapäällikkö Kim Andre Nilsen kertoo. Kim jatkaa:

”Nyt me vain siirrämme RFID-osoitetarroilla varustettuja paketteja sisältävän kuormalavan varastollamme sijaitsevan RFID-skannerin ali ennen jakelua liikkeisiin. RFID-skanneri skannaa kaikki lavan paketit kerralla, ja ne myös rekisteröidään sekä vahvistetaan automaattisesti, ja samalla niiden tila päivitetään. Näin voimme havaita heti, jos lavalla on paketteja, jotka eivät kuulu sinne. Tämä nopeuttaa toimitusaikoja ja vähentää virheellisten toimitusten määrää.”

RFID-osoitetarrojen XXL:lle tuomat edut näkyvät toki muuallakin kuin varastossa. Niistä on hyötyä myös XXL:n liikkeille ja asiakkaille:

XXL:n varasto:

  • Kaikki kuormalavalla olevat paketit rekisteröidään, vahvistetaan ja niiden tila päivitetään automaattisesti, ennen kuin ne lähtevät varastolta.
  • Manuaaliseen skannaamiseen ei kulu aikaa ja lähetysten luontivaiheessa tapahtuvien virheiden määrä vähenee.
  • Pakettien käsittely nopeutuu.

 XXL:n liikkeet:

  • Kaikki kuormalavalla olevat paketit rekisteröidään, vahvistetaan ja niiden tila päivitetään automaattisesti, kun ne saapuvat liikkeeseen.
  • Aikaa asiakaspalveluun jää enemmän.
  • Asiakkaille voidaan ilmoittaa nopeammin, että heidän tilauksensa on valmis noudettavaksi.

Asiakas:

  • Tehokkaampi seuranta.
  • Asiakkaille voidaan ilmoittaa nopeammin, että heidän tilauksensa on valmis noudettavaksi.
  • Toimitukset nopeutuvat.

XXL on voinut ottaa RFID-teknologian käyttöön lähetyksissään Lyngsoe Systemsin ja Consignorin välisen yhteistyön ansiosta.

Toimintaperiaate
XXL käytti jo aiemmin Consignoria osoitetarrojen tulostamiseen, ja kun Consignorin Country Manager Henning Backe esitteli Kim Andre Nilsenille RFID-teknologiaa toimittavan Lyngsoe Systemsin, Kim halusi välittömästi testata uutta teknologiaa. Consignor on ottanut kumppanikseen Lyngsoe Systemsin, jonka toimittaman ratkaisun avulla Consignorilla tulostetut pakettitunnukset voidaan vahvistaa. Näin RFID-osoitetarroja hyödyntävä lähetysprosessi toimii XXL:llä:

  1. XXL varaa lähetyksen ja tulostaa RFID-osoitetarran Consignorin kautta.
  2. XXL lajittelee RFID-osoitetarraa käyttävät paketit niiden määränpään mukaisesti.
  3. XXL skannaa RFID-osoitetarroilla varustetut paketit lavoittain varastollaan sijaitsevalla RFID-skannerilla, jolloin lähetysten tila päivitetään.
  4. Lyngsoe Systems vahvistaa pakettien määränpäät ja tarkistaa, onko lavalla sinne kuulumattomia paketteja.
  5. XXL lähettää paketit suoraan XXL-myymälään, jossa lava skannataan uudelleen ja yksittäiset paketit rekisteröidään ja vahvistetaan automaattisesti, ja samalla niiden tila päivitetään.

Consignorin Country Manager Henning Backe on tyytyväinen voituaan toteuttaa XXL:n toiveen RFID:n käytöstä:

”RFID:n käytöstä kuljetus- ja logistiikka-alalla on puhuttu paljon jo monta vuotta. Nyt rahtilähetyksiä tekevät yritykset ovat alkaneet osoittaa entistä enemmän kiinnostusta RFID-teknologian käyttöön. Lyngsoe Systems ja Consignor toimittavat yhdessä RFID-ratkaisun, joka on helppo ottaa käyttöön osana lähetysprosessia.”

XXL:n tulevaisuudensuunnitelmissa on laajentaa RFID:n käyttöä ”paketti postilaatikkoon” -lähetyksistä ja XXL:n liikkeisiin tehtävistä toimituksista myös muihin lähetyksiin.

”Aiomme tulevaisuudessa lähettää entistä enemmän RFID-osoitetarroja käyttäviä paketteja, myös ulkomaille. Pian kaikki Oslossa sijaitsevalta varastoltamme lähtevät paketit käyttävät RFID-osoitetarroja, ja ne skannataan RFID-skannerilla ennen niiden lastaamista kuorma-autoihin. RFID-teknologian avulla voidaan todellakin varmistaa toimitusten laatu, ja onnistuneet toimituksethan ovat ensiarvoisen tärkeitä verkkokaupan menestyksen kannalta”, Kim Andre Nilsen toteaa.


Teksti: Consignor, news@consignor.com
Pidämme sinut ajan tasalla kuljetusasioissa. Seuraa Consignoria linkedin logo

Faktoja XXL:stä

  • XXL:llä on varastot Norjassa ja Ruotsissa, mutta toistaiseksi RFID-osoitetarroja käytetään vain Norjassa.
  • XXL:llä on 34 myymälää Norjassa, 25 Ruotsissa, 15 Suomessa ja 4 Itävallassa.
  • XXL lähettää Oslossa sijaitsevalta varastoltaan 1 500 – 2 000 RFID-osoitetarralla varustettua pakettia päivässä.
  • XXL käyttää Consignoria osoitetarrojen tulostamiseen, lähetysten luomiseen ja seurantaan sekä ilmoitusten lähettämiseen asiakkaille. Lisäksi yritys käyttää Consignorin Scan App -sovellusta myymälöistään noudettavien pakettien skannaamiseen.
  • Consignor on asennettu XXL:n varastoille ja myymälöihin.

Faktoja RFID:stä
RFID on lyhenne sanoista Radio Frequency Identification (radiotaajuustunnistus), ja se tarkoittaa langatonta tekniikkaa, jossa tiedonsiirto tapahtuu sähkömagneettisen kentän kautta. Sen avulla voidaan tunnistaa ja seurata esineitä. Lähetysten tapauksessa lähetystarraan voidaan lisätä RFID-siru. Kun paketti saapuu RFID-skannerin läheisyyteen, tarrassa oleva siru rekisteröidään järjestelmään automaattisesti ja lähetyksen EDI-tiedot päivitetään. Näin paketteja ei tarvitse skannata käsin. Kun RFID-osoitetarra on skannattu, lähetystietoihin voidaan lisätä erilaisia tapahtumatietoja, esimerkiksi ”Paketti on lähetetty”, ja tästä voidaan samanaikaisesti lähettää ilmoitus asiakkaalle.

Consignor