Ajattelutapa logistiikka-alalla on muuttumassa kuljetusehtokeskeisestä yhä asiakaskeskeisemmäksi. Tämä oli alan edelläkävijöiden selkeä viesti ohjelmistoyritys Consignorin Tukholmassa järjestämässä inspiraatio- ja verkostoitumistapahtumassa.

Toimitustenhallintaohjelmistoja valmistava ohjelmistoyritys Consignor järjesti Consignor Convention -tapahtuman tunnelmallisessa Münchenbryggerietissä (München-panimossa) Tukholmassa 8. toukokuuta. Tapahtuma oli ensimmäinen laatuaan, ja siihen osallistui vierailijoita, näytteillepanijoita ja puhujia verkkokauppa-, logistiikka- ja kuljetusaloilta.

Verkkokauppojen asiakkaat ovat nyt vaativampia kuin koskaan
Tapahtumassa tuli kerta toisensa jälkeen ilmi, että verkkokauppojen asiakkaat ovat toimitusten suhteen entistä vaativampia. Consignorin teknologiajohtaja Mattias Gredenhag lähestyi aihetta kertomalla, miten tekoälyä hyödynnetään Consignorin uudessa ETA-ominaisuudessa (Estimated Time of Arrival, arvioitu saapumisaika), jonka avulla sekä verkkokauppias että asiakas näkevät pakettien arvioidut saapumisajat. Tapahtumassa esiteltiin myös hiljattain lisättyä Carrier Performance -raporttitoimintoa, jonka avulla Consignorin käyttäjät voivat mitata käyttämiensä kuljetusliikkeiden toimitustarkkuutta.

PostNordilla pohjoismaisen verkkokaupan konsulttina työskentelevä Arne Andersson kertoo, että ruotsalaiset verkkokauppa-asiakkaat haluavat myös nopeita toimituksia, jotka on räätälöity heidän omiin aikatauluihinsa. Hänen mielestään Ruotsin täytyy todennäköisesti suunnitella koko infrastruktuurinsa uudelleen, jotta palveluita voitaisiin toimittaa tämän vuorten, tuntureiden ja metsien peittämän suuren maan kaikkiin kolkkiin.

Stressitöntä logistiikkaa
Drop Shipping ovat yleistyneet, sillä ne helpottavat logistiikkaa kauppiaiden näkökulmasta, kertoo 3PL-yritys Aditro Logisticsin toiminnanjohtaja Stefan Carlsson:

”Uskomme, että suoratoimitukset yleistyvät tulevaisuudessa, sillä asiakkaat haluavat verkkokaupoilta entistä kattavamman tuotevalikoiman lisäksi myös nopean ja joustavan toimituksen. Kauppiaiden voi olla vaikeaa vastata vaatimuksiin pelkän oman varastonsa ja logistiikkansa avulla.”

Samaa mieltä on myyntipäällikkö Hans Grönqvist logistiikkayritys Swisslogista, josta korostetaan, että verkkokauppojen tulisi pystyä sopeutumaan jatkuvasti muuttuviin markkinoihin.

Toimitukset myyvät
Verkkokaupan kasvaessa myös tehokkuuteen ja räätälöityihin logistiikkaratkaisuihin liittyvät vaatimukset kasvavat, kertoo yrityskehitysjohtaja Mikael Törnqvist Aditro Logisticsilta esitelmässään. Hän mainitsee myös, että tämä tarkoittaa sitä, että logistiikka-alalla on siirrytty kustannuskeskeisyydestä asiakaskeskeisyyteen. Koska asiakkaat vaativat nopeita ja joustavia toimituksia, yritysten tulisi ajatella logistiikkaansa osana markkinointia eikä vain kustannuskohteena, Mikael Törnqvist toteaa.

Lue lisää: Rahdit eivät ole kustannuksia vaan markkinointia

Myynti- ja markkinointijohtaja Tobias Henriksson Consafe Logisticsilta katsoo, että verkkokauppa-asiakkailla ei ole valtavia vaatimuksia, mutta he haluavat toimitusten olevan paitsi nopeita, myös tarkkoja ja räätälöityjä – esimerkkinä vaikkapa kotiintoimitus kello 17.00–20.00 välisenä aikana tiistaina. NYCE.LOGICin osakas Niklas Nygren on samaa mieltä kuin Consafe Logistics ja lisää, että asiakkaat ovat kertoneet haluavansa joustavia toimitusvaihtoehtoja ostotapahtuman jälkeen.

Tulevaisuuden toimittaa Consignor
Koska kuluttajat haluavat yhä useammin tehdä ostoksia suoraan kotoaan, toimitusten on voitava vastata vaatimuksiin. Mattias Gredenhag kertoo, että alalla on valtava kasvupotentiaali. Siksi Consignorille on tärkeää sijoittaa ohjelmistoalustansa kehittämiseen myös jatkossa.

”Kuuntelemme asiakkaitamme ja kumppaneitamme, ja heidän antamansa palaute on tärkeää alustan kehityksen kannalta”, Gredenhag toteaa ja jatkaa: ”Uusien kuljetusliikkeiden määrä Consignorissa on kasvanut räjähdysmäisesti viime vuosina, ja nykyisin uusia kuljetusliikkeitä lisätään noin sata vuosittain”.

Verkkokauppojen asiakkaat olivat Consignor Convention -tapahtumassa huomion keskipisteenä. Nykyisin asiakkaat mukautuvat toimitusehtoihin, mutta verkkokauppa-, logistiikka- ja kuljetusalojen asiantuntijat uskovat vakaasti, että alan on tultava asiakaskeskeisemmäksi ja tarjottava räätälöityjä ja joustavia palveluita, jotta asiakkaat voisivat hallinnoida toimituksia itsenäisemmin.

Tämä yhteenveto on osa artikkelisarjaa, jossa kerrotaan tarkemmin Consignor Convention -tapahtuman puhujien esille tuomista aiheista.

Faktoja: